تلسکوپ جیمز وب – روایتگر تاریخ هستی

تلسکوپ جیمز وب

تلسکوپ جیمز وب

پس از سالها انتظار سرانجام این تلسکوپ قدرتمند در روز ۴ دی ماه توسط موشک آریان ۵ به فضا فرستاده شد تا ماموریت تاریخی خود را به انجام برساند. ناسا برای این سازه حیرت انگیز ۹ میلیارد دلار هزینه صرف کرده است . تلسکوپ جیمز وب بعد از قرار گیری در مکان تعیین شده میتواند اطلاعاتی مهمی را درباره حیات در سایر سیارات و پیداش کیهان و هستی در اختیار دانشمندان قرار دهد . در ادامه با دینوسل همراه باشید تا با این سازه آشنا شوید.

محل استقرار نهایی تلسکوپ جیمز وب

تلسکوپ جیمز وب
قراری گیری تلسکوپ در مدار L2

پس از ارسال موفقیت آمیز تلسکوپ از پایگاه فضایی گویان در آمریکای جنوبی به وسیله موشک اروپایی آریان ۵ ، حال باید منتظر استقرار ماهواره در مکان مشخص بود . تلسکوپ فضایی جیمز وب در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری از زمین قرار خواهد گرفت . این تلسکوپ برای طی این مصافت به ۳۰ روز زمان نیاز دارد. تا به این لحظه عملکرد موشک حامل این ماهواره ۶۲۰۰ تنی به نقص به انجام رسیده است و پیشبینی میشود که در ادامه مسیر نیز با چالشی روبرو نباشد .

تاریخچه تلسکوپ جیمز وب 

تلسکوپ جیمز وب
نحوه بازشدن پوشش تلسکوپ

دانشمندان ناسا و آژانس فضایی اروپا در سال ۱۹۹۶ اقدام به ساخت یک تلسکوپ قدرتمند جهت جایگزینی با تلسکوپ هابل کردند . برنامه ریزی ها برای ساخت این تلسکوپ نشان از این داشت که در سال ۲۰۰۷ از آن رونمایی و سرانجام پرتاب صورت گیرد . اما ناسا و آژانس فضایی اروپا به دلیل هزینه های گزاف و تاخیر های مکرر در سال ۲۰۰۵ تصمیم به بازطراحی تلسکوپ گرفتند . سرانجام تلسکوپ جیمز وب در سال ۲۰۱۶ تکمیل شد . پس از تکمیل این پروژه عظیم آزمایش های مکرر بر روی آن صورت گرفت . ناسا ابتدا قصد داشت در سال ۲۰۱۸ اقدام به پرتاب تلسکوپ نماید ، اما  بعد از انفجار آفتابگیر تلسکوپ در زمان شبیه سازی این پرتاب را تا سال ۲۰۲۱ به تاخیر انداخت تا از موفقیت پرتاب اطمینان حاصل کند. نامگذاری این تلسکوپ از روی نام جیمز ئی وب  که از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۸ مدیر ناسا بوده است گرفته شده ، همچنین این شخص نقش عمده در برنامه آپولو سازمان ناسا داشته است.

ویژگی های تلسکوپ جیمز وب

تلسکوپ جیمز وب
انجام آزمایش های نهایی بر روی تلسکوپ

تلسکوپ جیمز وب وزنی معادل نصف تلسکوپ هابل دارد اما طول آینه این سازه ۶ برار هابل میباشد. جیمز وب برای اختر شناسی مادون قرمز ساخته شده است همچنین توانای رصد پرتو نارنجی و قرمز در این تلسکوپ وجود دارد. ناسا ادعا دارد که این تلسکوپ توانایی رصد نور فروسرخ ساطع شده از یک زنبور عسل را دارد .برای بینایی فروسرخ جیمز وب لازم است که دمای تلسکوپ بسیار پایین باشد . به این منظور این تلسکوپ مجهز به سپر خورشیدی شده است . این سپر از ماده ای به نام کپتون در ۵ لایه یسیار نازک ساخته شده تا در برابر اشعه و گرما خورشید از تلسکوپ محافظت نماید . نتیجه این سپر دمای تلسکوپ را به منفی ۲۲۳ درجه سانتی گراد میرساند .

همچنین در زمینه حساسیت دریافت نورهای ضعیف کیهانی عدد ۱۰ الی ۱۰۰ برابری هابل ذکر شده است .تلسکوپ نوری جیمز وب از جنس بریلیم و طول ۶.۵ متر میباشد که مساحت کلی آن را به ۲۵ متر مربع میرساند. با توجه به محدودیت های پرتاب این سازه ، ناسا ناچار به استفاده از ۱۸ قطعه شش ضلعی نموده که پس از پرتاب راه اندازی میشوند.

ماموریت تلسکوپ جیمز وب

تلسکوپ جیمز وب بعد از ۶ ماه آماده رصد جهان هستی است . دانشمندان امیدوار هستند که بتوانند به وسیله این سازه اطلاعاتی از اوایل جهان هستی به دست آورند . تلسکوپ فضایی هابل با به کار بردن نهایت توان خود می‌توانست کهکشان‌ها را  در زمان نوجوانیشان رصد کند؛ اما با استفاده از تلسکوپ وب، مشاهده این کهکشان‌ها در زمان نوزادیشان امکان پذیر می‌شود. بولاک می‌گوید:

وب به ما امکان می‌دهد تا سیارک‌های بیشتری را با کیفیت بالا رصد کنیم؛ داده‌هایی که با استفاده از تلکسوپ‌های روی زمین قابل دستیابی نیستند.

همچنین توانایی رصد حیات در سایر سیارات را دارد و ممکن است بتواند روزی سیاره ای دیگر برای سکونت بشر را کشف نماید. هدف اولیه تلسکوپ فضایی جیمز وب کاوش لحظات پس از بیگ بنگ یا به اصطلاح «پایان عصر تاریک» است؛ زمانی که جهان با نخستین نور از ستاره‌های تازه ایجاد شده روشن شد. این تلسکوپ باید قادر باشد تا ۱۰۰-۲۵۰ میلیون سال پس از بیگ بنگ را رصد کند. علاوه بر این، مانند هابل، تولد و شکل‌گیری کهکشان‌ها، تاثیرات سیاه‌چاله‌ها و منشا حیات را نیز بررسی خواهد کرد.

Dinosel
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • محمد کرمی 6 دی 1400 / 7:42 بعد از ظهر

    این سازه فوق العاده است واقعا منتظرم نتایج معلوم بشه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *